Akademia Ciekawej Chemii

W celu zacieśnienia kontaktów młodzieży licealnej z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Łódzkiego, oraz zwiększenia zainteresowania chemią, nauczyciele tego przedmiotu –  Renata Sijer i Emila Grochulska przystąpili już kolejny raz  do programu edukacyjnego: „Akademia Ciekawej Chemii”. Jest to inicjatywa polegająca na prowadzeniu specjalnych wykładów obejmujących wybrane zagadnienia chemiczne, wzbogacone pokazami multimedialnymi oraz eksperymentami przeprowadzanymi „na żywo”. Zajęcia prowadzone są cyklicznie raz w miesiącu. Z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego zakwalifikowano do udziału  20  uczniów wyróżniających się osiągnieciami naukowymi.

Lista uczniów biorących udział w zajęciach Akademii Ciekawej Chemii z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie

  1. Adamska Karolina
  2. Bąkiewicz Wiktoria
  3. Brzeska Zuzanna
  4. Chmal Klaudia
  5. Jarząb Marta
  6. Kopytowska Weronika
  7. Łucka Zuzanna
  8. Madej Anna
  9. Michalczyk Weronika
  10. Paduch Katarzyna
  11. Piotrowska Natalia
  12. Plewa Zuzanna
  13. Polak Milena
  14. Waśkiewicz Jakub
  15. Wijata Wiktoria
  16. Wiktorowicz Adrian
  17. Wilczyński Maciej
  18. Zaborowska Aleksandra
  19. Zalega Joanna
  20. Wlazło Jakub

Inauguracyjne zajęcia odbyły się w środę 17 października 2018 roku w Auli im. Prof. Anny Chrząszczewkiej  Wydziału Chemii UŁ.  Pierwszy wykład pt. „Czy równowaga w przyrodzie i chemii jest korzystna?” poprowadziła prof. dr hab. Małgorzata Jóźwiak. Wykładowca w bardzo ciekawy i przystępny dla młodzieży sposób przedstawiła zagadnienia dotyczące typów równowagi występujących w przyrodzie i chemii. Omówiła również termodynamiczne podstawy równowagi reakcji chemicznych, oraz problem korzyści lub zagrożeń płynących z ustalenia się stanu równowagi.

Po wykładzie odbyły się ciekawe  pokazy doświadczeń chemicznych, które przeprowadzili studenci ze Studenckiego Koła Chemików Uniwersytetu Łódzkiego. Zaprezentowane doświadczenia nazwano: węże faraona, ogień bez zapałek i białe dymy. Studenci omawiali szczegółowo każdy eksperyment.