Aktualności biblioteczne

Powoli stajemy się dla Was również biblioteką wirtualną MOL NET+.

1 marca br. uruchomiony zostanie w szkolnej bibliotece nowy system wypożyczania książek   MOL NET+. Działanie jego polega na przeniesieniu danych (w tym katalogu bibliotecznego OPAC), które dotychczas znajdowały się w szkolnym komputerze i dostępne były jedynie w sieci szkolnej w tzw. „chmurze”.

Najważniejsze są jednak korzyści, dla których zdecydowaliśmy się zmienić system. Są one po stronie użytkowników – dzięki nowemu oprogramowaniu katalog zbiorów bibliotecznych dostępny jest do przeglądania i wypożyczania na „zewnątrz”, w ogólnodostępnej sieci internetowej.

Użytkownicy otrzymują również:

  • automatyczne przejście pomiędzy kontem w MOL NET+ a kontem ucznia w dzienniku elektronicznym UONET+ ,
  • intuicyjne wyszukiwanie zbiorów (z opcją podpowiedzi podczas wpisywania tekstu).
  • zawężanie listy z wynikami za pomocą doskonale znanego uczniom mechanizmu faceted search,
  • możliwość rezerwacji zasobów biblioteki o każdej porze z dowolnego urządzenia posiadającego dostęp do internetu (komputer, tablet, telefon komórkowy),
  • podgląd aktualnych zestawień bibliograficznych tworzonych przez bibliotekarza, takich jak nowości czy zestawienia lektur,
  • możliwość przeglądania własnego konta wypożyczeń, gdzie znajdują się między innymi informacje o pozycjach zarezerwowanych (termin odbioru), wypożyczonych (możliwość prolongaty) i przetrzymywanych.

Czytelnicy, którzy zechcą utworzyć własne konto biblioteczne i w pełni korzystać z usług jakie oferuje Profil czytelnika proszeni są o przekazanie swojego adresu e-mail (oraz imienia i nazwiska) do biblioteki szkolnej. Dopiero po wprowadzeniu go do systemu przez nauczyciela bibliotekarza, możliwe będzie samodzielne założenie i korzystanie z konta czytelnika. Można to zrobić wchodząc przez stronę www. szkoły w zakładkę Dla Uczniów – Biblioteka – Katalog biblioteczny albo bezpośrednio pod tym adresem:

https://m006855.molnet.mol.pl/

Co zawiera profil użytkownika w katalogu OPAC?

Profil użytkownika zawiera następujące informacje:

  • dane osobowe zalogowanego czytelnika,
  • formularz zmiany hasła do katalogu OPAC,
  • informacje o wypożyczeniach,
  • informacje o ewentualnych zaległościach,
  • informacje o pozycjach zarezerwowanych,
  • historię wszystkich wypożyczeń czytelnika.

Jeśli w systemie rezerwacje i prolongaty są aktywne wówczas przy wypożyczeniach dostępna jest funkcja „Przedłuż termin”, a przy rezerwacjach „Usuń rezerwację”.

Jak zalogować się do katalogu biblioteki?

Aby móc zalogować się na swoje konto w katalogu, musisz najpierw podać swój adres e-mail osobie pracującej w bibliotece. Mail ten będzie Twoim loginem.

Potem wystarczy kliknąć w ikonkę kluczyka w prawym górnym rogu i zalogować się lub ustawić swoje hasło.

  • Jeśli logujesz się po raz pierwszy za pomocą tego e-maila, kliknij „Załóż konto” i postępuj zgodnie z prezentowanymi wskazówkami. To umożliwi ustawienie hasła dla Twojego konta.
  • Jeśli masz już ustawione hasło dla tego e-maila (posiadasz dostęp do dziennika elektronicznego), możesz do razu zalogować się do katalogu biblioteki. Dla wszystkich programów w tym systemie logowania możesz używać tego samego loginu i hasła.

Zapomniane hasło do katalogu OPAC

Jeśli hasło do katalogu elektronicznego zostało zapomniane wówczas użytkownik musi wybrać w formularzu logowania opcję „Przywróć hasło”. Po wpisaniu maila, czytelnik otrzyma link, który umożliwi mu zmianę hasła.

Jak wyszukiwać w katalogu OPAC?

  • Wyszukiwanie w OPAC ma postać wyszukiwania jednookienkowego, podobnie jak w popularnej przeglądarce Google. Wpisana fraza wyszukiwawcza domyślnie jest wyszukiwana we wszystkich indeksach jednocześnie. Istnieje możliwość wyszukiwania osobno w następujących indeksach: autor, tytuł, temat (hasło przedmiotowe).
  • Wpisanie poszukiwanej frazy w cudzysłowie wygeneruje nam listę wyników odpowiadającą dokładnie na zapytanie. Listę wyników można zawężać za pomocą specjalnych filtrów. Lista wyników jest również stronicowana.