Solve for Tomorrow z Design Thinking

W ramach realizacji zadań półfinałowych Projektu Ogólnopolskiego Solve for Tomorrow drużyna z naszej szkoły, w składzie: Julia Dąbrowska (IIIFg), Wiktoria Gutowska (IIICg), Natalia Ksyta (IIIFg) i Aleksandra Stępień (IIICg), wzięła udział w 8 godzinnych efektywnych warsztatach z zakresu Design Thinking.
Dla naszych dziewcząt zajęcia prowadziły wspaniałe trenerki o zróżnicowanych specjalnościach, ambasadorki Solve for Tomorrow: Mariola Fik i Sylwia Milczarek. Ten duet ekspercki zapewnił kompleksowe i najwyższej jakości wsparcie przy realizacji zadania projektowego.
Mariola Fik – z wykształcenia bibliotekarka, w praktyce edukatorka (ma na swoim koncie setki przeprowadzonych szkoleń i warsztatów), trenerka Mistrzów Kodowania, Mobilna Doradczyni Programu Sektor 3.0 PAFW oraz członkini grupy Superbelfrzy MINI. W 2018 roku była jedną ze 100 osób wyróżnionych przez SPRUC za działalność na rzecz rozwijania umiejętności cyfrowych. Koduje, odkrywa i konstruuje z dziećmi oraz z dorosłymi. Pracownia Młodego Konstruktora to cykl spotkań, jakie prowadzi  dla Fundacji Miasto Pracownia w Oświęcimiu.
Sylwia Milczarek – instruktor z zakresu IT, czynny nauczyciel, koordynator Projektu „Zaprogramuj Przyszłość” na region katowicki, prowadząca warsztaty w Projekcie „Informatyka bez granic”.
Głównym koordynatorem projektu jest pani Iwona Brzózka – Złotnicka – prezes Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, koordynatorka Projektu Edukacyjnego Centrum Edukacji Otwartej, pasjonatka kodowania i wszelkich działań w tym temacie.
W ramach warsztatu I, który odbył się 2 grudnia 2021 roku, półfinaliści projektu poznali założenia metody Design Thinking (poszczególne jej etapy od empatyzacji przez definiowanie problemu, generowanie pomysłów, budowanie prototypów i testowanie), pracowali nad integracją i rolami w grupie.
Podczas warsztatu II w dniu 10 grudnia 2021 roku uczniowie przygotowywali portret PERSONY, na który złożyły się: cytaty, zawód, wykształcenie, hobby, rodzina i życie prywatne, wartości, cele i motywacje. Graficzną wizję PERSONY (inaczej odbiorcy działań projektowych) przygotowała Magdalena Sarwa z klasy IIC.
Tuż przed świętami, 21 grudnia 2021 roku, odbył się warsztat III, w ramach którego młodzież przedstawiała swojego użytkownika, jego potrzeby oraz spostrzeżenia.
Ostatni – warsztat IV miał miejsce 4 stycznia 2022 roku. Podczas zajęć uczestnicy prezentowali wyniki prowadzonych badań oraz opisywali swoje prototypy. Poznali wymagania odnośnie nagrania video, będącego kwintesencją pracy warsztatowej. To właśnie z tych prac jurorzy wybiorą 8 najlepszych, które przejdą do ścisłego finału. Za nasze uczennice trzymamy cały czas kciuki.
W czasie II etapu naszej drużynie cały czas przyświecały słowa Ignacego Jana Paderewskiego: „Każdy człowiek powinien zdawać sobie sprawę z faktu, że dobre i trwałe wyniki osiągnąć można jedynie drogą krótkich, lecz ciągłych, codziennych wysiłków. Jednorazowy wysiłek jest kompletnie jałowy. Prawdziwą umiejętność zarówno w nauce i w sztuce, jak i w każdych innych zajęciach, zdobyć można tylko codzienną pracą i codziennym wysiłkiem. I to jest bezwzględnie pewne”. W ramach swoich działań programowych NASZA DRUŻYNA stworzyła prototyp pięknego, czystego Opoczna z silnymi więziami rodzinnymi -SMART OPOCZNO- na który złożyły się następujące przedsięwzięcia:

  • Pozyskanie interesariuszy do działań projektowych;

  • Badania prowadzone wśród społeczności szkolnej oraz mieszkańców Opoczna poprzez wywiady, geoankietę, formularze Google, formsy; łącznie w badaniach udział wzięło 1653 respondentów;

  • Badania i analizy chemiczne stanu powietrza z wykorzystaniem pokrywy śnieżnej;

  • Analiza wyników wyświetlanych na miernikach stanu powietrza rozmieszczonych w różnych częściach miasta;

  • Opracowanie ulotek zachęcających do działań na rzecz klimatu w Opocznie;

  • 20 grudnia 2021 roku – organizacja dla uczniów klasy IF (grupa z rozszerzoną geografią) i IG warsztatów online nt. „Jak Samsung może pomóc dla Opoczna”;

  • 20 grudnia 2021 roku – organizacja i przeprowadzenie wirtualnego escape roomu „Na ratunek dla Opoczna”. Było to wirtualne wyzwanie, polegające na uwolnieniu Opoczna od zanieczyszczonego powietrza, z fabułą nawiązującą do podróży w czasie i ratowania naszego miasta w różnorodnych sceneriach, z wykorzystaniem szerokiego wachlarza zadań i zagadek zręcznościowych, pamięciowych wymagających spostrzegawczości i łączenia ze sobą wskazówek;

  • 20 grudnia 2021 roku – indywidualny bieg po czyste powietrze;

  • 22 grudnia 2021 roku – udział w świątecznych warsztatach online o elektrośmieciach;

  • 22 grudnia 2021 roku – taniec synchroniczny dla czystego Opoczna pod kierunkiem naszej mistrzyni tańca Nadii Witoń;

  • Budowanie prototypu w postaci makiety;

  • Nagranie video prezentujące realizację zadań z II fazy projektu.

Mimo zdalnego nauczania udało się zrealizować cel, choć trzeba przyznać, że tak jak to jest w metodzie Design Thinking, generujące się pomysły przynosiły ciągle nowe rozwiązania.

Julia, Wiktoria, Natalia i Ola szczerze Wam gratulujemy zapału, kreatywności. Życzymy, by finał otworzył przed Wami wrota.

Marzena Papis