Szkoły Partnerskie
Międzynarodowa Wymiana Uczniów
- Kraj anglojęzyczny (Anglia)
- Kraje niemieckojęzyczne (Niemcy)
- Kraje rosyjskojęzyczne (Ukraina i Rosja)
- Włochy
- Turcja
Uczniowie „Żeromskiego” w Niemczech
Po raz kolejny uczennice i uczniowie z Żeromskiego mieli okazję sprawdzić swoją praktyczną znajomość języków obcych.
W dniach 7-14.06.2011 9-osobowa grupa wraz z opiekunkami wzięła udział w projekcie polsko-niemieckiej wymiany młodzieży w partnerskiej szkole w Stromberg, była to już trzecia edycja programu z zaprzyjaźnioną szkołą.
W kwietniu grupa niemieckich uczniów i nauczycieli przebywała w Polsce.Główne cele i założenia programu to: przełamanie bariery językowej, poznanie innej kultury, stylu życia, propagowanie postawy otwartości i tolerancji wśród uczniów i ich rodzin, ale również poszanowanie własnej kultury, tradycji i odrębności.
Projekt „Typisch polnisch?!-,Typisch deutsch?!” realizował jedno z głównych założeń Unii Europejskiej – „zjednoczeni w różnorodności” – różnorodności kultur, zwyczajów, światopoglądów – a także języków. Poszanowanie różnorodności językowej jest – wraz z poszanowaniem jednostki, otwartością na inne kultury, tolerancją i akceptowaniem innych – podstawową wartością Unii.
Pobyt w Niemczech był również doskonałą okazją do nauki języka metodą total immersion, czyli stworzenie sytuacji, gdzie uczący znajdują się w środowisku, w którym muszą porozumieć się wyłącznie w języku obcym, są nim otoczeni, niejako zanurzeni i zmuszeni do przełamania bariery językowej. Zakwaterowanie u rodzin niemieckich partnerów dawało
właśnie takie możliwości. Wyjazd to także źródło motywacji, otwartości, ale też uświadomienie uczniom jak wiele już umieją i jak wiele jeszcze trzeba włożyć pracy aby opanować język obcy i jak ważny jest kontakt z ‘żywym’ językiem.
Projekt miał również charakter bilingualny, w którym znaczącą rolę pełnił język angielski. Trzeba przyznać, że znaczna część Niemców biegle posługuje się angielskim i w większości miejsc użyteczności publicznej swobodnie można się porozumieć w tym języku. Podczas zwiedzania miasta Speyer, przewodniczka przybliżała jego historię w języku angielskim.
Integralną część projektu stanowił bogaty program kulturalno-krajoznawczy. Uczestnicy mieli szansę zwiedzić miasta: Stromberg, Bingen, Mainz, Speyer i Koblenz, ale także zobaczyli muzeum Gutenberga, przepiękne winnice ciągnące się wzdłuż malowniczej doliny Renu, ogrody, zamek średniowieczny wraz z podziemnym labiryntem. Rejs statkiem po Renie
to jedna z największych atrakcji turystycznych Niemiec, mijane krajobrazy od setek lat inspirują artystów, pisarzy, rejon ten znajduje się na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
W katedrze w Mainz odczytany został fragment z Ewangelii św. Jana w języku niemieckim i polskim, oraz odmówiono modlitwę Ojcze Nasz, a także zapalono świece w intencji tragicznie zmarłej nauczycielki LO ś.p. Iwony Woźniak.
Ostatni dzień to prezentacja wspólnych projektów. To też czas podsumowań, refleksji, wyciągnięcia wniosków do jeszcze lepszej współpracy w przyszłości, na co zarówno strona polska jak i niemiecka wyrażają nadzieję.
Na zakończenie pobytu wicedyrektor przeprowadził warsztaty gry na bębnach afrykańskich, podczas których uczestniczy mogli dać upust nagromadzonym podczas ekscytującego pobytu emocjom.
To już trzeci wyjazd zagraniczny uczniów z LO w tym semestrze- w marcu uczestniczyli w warsztatach językowych w Londynie i w międzynarodowej wymianie młodzieży w Turcji.
Żeromski jako jedyna szkoła w Opocznie prowadzi tak bogaty program wymian międzynarodowych zapewniając uczniom możliwość kontaktów z rówieśnikami z innych krajów i przede wszystkim możliwość porozumiewania się w językach obcych.
Organizatorzy pragną również podziękować uczniom za zaangażowanie i ich rodzicom za pracę i opiekę nad uczniami z Niemiec oraz za okazane zaufanie. Organizatorką wymiany jest Magdalena Stańczyk, przy współpracy z Kariną Larecką i Robertem Sędkowskim.
Wymiana młodzieży z Ukrainą
Nasza szkoła znalazła się wśród 26 zwycięzców konkursu ogłoszonego przez Polską Fundację im. Roberta Schumana na wymianę dwustronną ze szkołami z Ukrainy. Laureaci konkursu, w którym wzięło udział 135 szkół zostali zaproszeni do współpracy ze szkołami z Ukrainy a Fundacja pokryła koszty wyjazdów. My byliśmy w Szkole Średniej nr 1 z rozszerzonym nauczaniem języków obcych w Czernihowie.
Do Czernihowa, 150 km na północny wschód od Kijowa, warto pojechać, gdyż jest to jeden z najwspanialszych na ukrainie zespołów zabytkowych. Na dawnej Rusi porównywalną rangę miał jedynie Kijów. W mieście urzekły nas kopuły cerkwi, cisza klasztorów oraz majestatyczna rzeka Desna.
Gospodarze podejmowali nas bardzo serdecznie. Zorganizowano dla naszych uczniów lekcje poświęcone Unii Europejskiej, były konkursy na temat ukraińskich zwyczajów świątecznych, koncert i dyskoteka, zajęcia w kręgielni. Jeden z wieczorów spędziliśmy w teatrze na spektaklu wg sztuki M. Gogola.
Miasto Czernihów stanowi jedną z największych atrakcji Ukrainy, dlatego nawet na bardzo pobieżną wycieczkę potrzebowaliśmy kilku dni. Oglądaliśmy m. in. Zamek – najstarszą część Czernihowa, gdzie już w VII-VIII stuleciu był gród; Cerkiew św. Paraksewii wybudowaną na przełomie XII i XIII wieku ku czci tradycyjnej opiekunki handlu, Sobór św. Borysa i św. Gleba z przełomu XII i XIII w. Zwiedziliśmy również najstarszą czynną świątynię chrześcijańską
Ukrainy – Sobór Przemienienia Pańskiego zbudowany ok. 1034 roku, Cerkiew św. Katarzyny i Muzeum
Ikon, Monastyr św. Eliasza i podziemne pieczary pustelników.
Pobyt na gościnnej ziemi Kijowskiej zakończyliśmy wycieczką po Kijowie. Byliśmy na głównym placu miasta Majdanie Nezałeżnosti, zwiedzaliśmy wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO Monastyr Sofia Kijowska i Ławrę Kijowsko-Peczerską – duchową kolebkę Rusi o fascynującej architekturze.
Kilka dni spędzonych z naszymi ukraińskimi przyjaciółmi w Czernihowie i Kijowie szybko minęło, ale wkrótce pojawili się oni w naszym mieście. Przywitani serdecznie przez uczniów naszej szkoły na koncercie ku czci patrona ZSO, złożyli następnie wizytę w Urzędzie Miasta i w Starostwie Powiatowym. W ciągu kilku dni pobytu u nas zwiedzili Muzeum Regionalne w Opocznie, kościół św. Idziego w Inowłodzu, Bazylikę św. Rodziny w Poświętnym, Pałac Poznańskiego w Łodzi. Były też nieoficjalne spotkania integracyjne w domach i dyskotekach. Ostatni dzień wizyty Ukraińców w
Polsce spędziliśmy w Warszawie.
Mamy nadzieję, że kontakty nawiązane ze szkołą na Ukrainie rozwiną się i przed nami jeszcze kolejne wycieczki.
Wymiana młodzieży z Włochami
W Żeromskim od kilku lat organizowane są wymiany naszych uczniów z młodzieżą włoską ze szkół w Brindisi w Apulii i Rosarno w Calabrii. W czasie jej trwania młodzież obu krajów ma możliwość poznać nawzajem swą kulturę, obyczaje i najciekawsze regiony.
W czasie pobytu uczniowie biorą udział w zajęciach dydaktyczno-sportowych organizowanych w szkołach. Ponadto biorą udział w różnorodnych zajęciach i wycieczkach organizowanych poza szkołą.
My, będąc we Włoszech, zwiedziliśmy prawie całą Apulię. Byliśmy zachwyceni 'białym miasteczkiem’ Ostuni, średniowiecznymi zamkami z czasów Fryderyka II, małymi domkami zwanymi 'trulli’ oraz zatykającymi dech w piersiach widokami Adriatyku.
W Calabrii natomiast urzekły nas takie miejsca jak Palmi, Scilla, Locri, Nicotera i Reggio Calabria .
Zwiedziliśmy także wschodnią Sycylię. Podziwialiśmy majestatyczną Etnę, największy wulkan europejski, rozkoszowaliśmy się cudownym miasteczkiem Taormina oraz zwiedzaliśmy piękną Messynę.
W czasie jednej z wymian zwiedziliśmy także Neapol. Zrobił on na nas ogromne wrażenie, głównie dzięki jego niepowtarzalnej atmosferze włoskiego południa. Podobały się nie tylko piękne budowle, takie jak Capodimonte, Castel dell’Uovo, Maschio Amgioino, ale przede wszystkim widoki na Zatokę Neapolitańską i Wezuwiusz .
My pokazaliśmy Włochom Polskę z jak najlepszej strony . Byliśmy w Krakowie, Wieliczce, Wadowicach, Warszawie, Oświęcimiu i Zakopanem.
Włosi zachwyceni byli eleganckim Krakowem , oczarowani Wieliczką i widokiem Tatr. Bardzo poruszeni byli tym, co zobaczyli w Oświęcimiu.
Nasze spotkania z Włochami były niezapomnianym przeżyciem . Nawiązaliśmy serdeczne przyjaźnie, które trwają do dziś.
Wymiana młodzieży z Anglią
W XXI wieku nikogo nie trzeba już przekonywać jak ważna jest znajomość języka angielskiego, ile drzwi otwiera, ile możliwości stwarza i jak ułatwia funkcjonowanie w dzisiejszym świecie.
Okazję aby się o tym przekonać mieli ostatnio uczennice i uczniowie naszej szkoły, którzy wyjechali na warsztaty językowe do Londynu.
Podczas programu pracowano metodą projektu, a także jedną z najskuteczniejszych metod nauczania języków obcych – tzw. total immersion. Oprócz bogatego programu zwiedzania jednej z największych europejskich metropolii (m.in. Obserwatorium w Greenwich, czyli miejsca, w którym można stanąć jednocześnie na półkuli wschodniej i zachodniej, Muzeum Brytyjskie, Muzeum Nauki, Muzeum Historii Naturalnej, Pałac Buckingham, Piccadilly Circus, Tower Bridge, Tower of London, Westminster, słynne Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud’s, ale również stadion Chelsea, podziwianie Londynu podczas rejsu statkiem po Tamizie oraz niesamowitej panoramy miasta z London Eye), uczestnicy mieli szansę poznać historię, geografię, a przede wszystkim kulturę i obyczaje panujące w Wielkiej Brytanii.
Wszyscy zakwaterowani byli u rodzin brytyjskich, gdzie podczas posiłków i wspólnych wieczorów mogli, a nawet musieli ćwiczyć praktyczną znajomość języka.
Intensywny program zwiedzania również współgrał z możliwością ćwiczeń językowych w naturalnych, codziennych sytuacjach. Możliwość zrobienia zakupów na jednej z najsłynniejszych ulic handlowych świata – Oxford Street, także stwarzała okazje do płynnej komunikacji. <br>Głównym celem warsztatów było przełamanie bariery językowej, pokonanie lęków i niepewności w posługiwaniu się językiem angielskim, zmotywowanie uczestników do dalszej nauki ale też uświadomienie im, iż efekty ich ciężkiej pracy są widoczne już dziś.
Wszyscy uczestnicy radzili sobie znakomicie, potwierdzając, iż efektywność nauczania języka angielskiego w naszym liceum jest bardzo wysoka. Koordynatorką imprezy była Karina Larecka.
Uczniowie „Żeromskiego” w Turcji
Czy wiecie, że słowo turkusowy pochodzi od słowa turecki, a pierwotnie określało kolor Morza Śródziemnego na południowym wybrzeżu Turcji? Czy wiecie, że 70% światowej dostawy orzechów laskowych pochodzi również z tego pięknego kraju?
Szanse aby poznać nieco bliżej tę egzotyczną kulturę i prastarą cywilizację miały ostatnio uczennice ZSO w Opocznie. Jako jedyna grupa z Polski zostałyśmy zakwalifikowane do udziału w programie wymiany młodzieży organizowanym przez ośrodek kultury Gaziantep Genclik ve Kultur Evi/Dernegi.
Program był projektem międzynarodowym, w którym uczestniczyła młodzież z sześciu krajów UE, z Turcji oraz wolontariusze z innych krajów.
Główne założenia to przełamywanie barier międzyludzkich, promocja wzajemnego zrozumienia, edukacja kulturalna- odkrywanie innych kultur i krajów, poprawianie tolerancji i szacunku, promocja założeń europejskich wśród młodzieży, promocja dialogu i wzajemnego oddziaływania między młodymi ludźmi, ochrona dziedzictwa kulturowego. Ale celem nadrzędnym jest wspólna praca nad ustalonym projektem. Tym razem było to poszukiwanie skutecznych rozwiązań w celu przeciwdziałania bezrobociu wśród młodych ludzi poprzez edukację.
Uczestniczyliśmy w licznych wykładach, warsztatach, prezentacjach, jak również w tworzeniu projektów, broszur, scenariuszy czy wreszcie filmów.
Codziennie mieliśmy okazję poznać podstawowe zwroty w językach wszystkich uczestników na porannych kursach języków obcych. I po raz kolejny mogliśmy się przekonać o niezwykłej potędze języka angielskiego, bez którego cały program w ogóle nie doszedłby do skutku. Przedstawiciele ponad dziesięciu różnych krajów i jedno wspólne, uniwersalne narzędzie komunikacji. Czy można znaleźć lepszą motywację do dalszej nauki i zgłębiania tajników ogólnoświatowego medium jakim niewątpliwie stał się język angielski? Mieszkając w hotelu mieliśmy dodatkową możliwość poznania amerykańskiej odmiany angielskiego, gdyż przebywali tam również amerykańscy koszykarze grający w tureckiej drużynie, którzy chętnie wcielili się w role native speakers. Uczennice „Żeroma” radziły sobie bezproblemowo potwierdzając wysoką efektywność nauczania tego przedmiotu w naszej szkole.
Poznając kultury innych narodów miałyśmy niepowtarzalną okazję skosztować tradycyjnych potraw z różnych regionów Europy i Azji, gdyż jeden wieczór poświęcony był na wspólne międzynarodowe gotowanie. Organizacja goszcząca zadbała o to, aby posiłki serwowane w hotelu nie były zbyt ostre dla podniebienia przeciętnego Europejczyka. Region, w którym przebywałyśmy słynie z produkcji słodkich przekąsek – tradycyjna baklava, przeróżne odmiany chałwy, niespotykane nigdzie indziej wyroby pistacjowe i oczywiście tradycyjny turecki czaj.
Gaziantep to ogromne miasto położone w azjatyckiej części Turcji, niedaleko granicy z Syrią, uznawane jest za najstarsze miasto świata. I rzeczywiście spacerując uroczymi uliczkami można mieć wrażenie, że czas się tutaj zatrzymał dawno temu. Do dziś podziwiać można zabytkowe budowle ale również słynne są tutejsze mozaiki, które można oglądać w muzeach.
Miałyśmy okazję zobaczyć urokliwe tureckie bazary i zregenerować siły w tradycyjnej łaźni (hamam), czy też odwiedzić meczety.
Niewątpliwie dużym przeżyciem była wizyta w międzynarodowej szkole, gdzie trafiliśmy na ciekawą imprezę integracyjną, w której uczestniczyli przedstawiciele wielu europejskich szkół. Pokaz tradycyjnego tańca tureckiego wywarł na wszystkich ogromne wrażenie.
Turcy okazali się niebywale serdeczni, gościnni, pomocni, bardzo otwarci i chętni do rozmów, z zaciekawieniem ale też bardzo uprzejmie traktujący turystów. Chyba nadszedł już czas aby przełamać zupełnie nieprawdziwe i krzywdzące stereotypy.
Podczas całego programu mogliśmy poznać ideę wolontariatu, zobaczyć jak to działa i na czym polega, poznać motywację tych wszystkich młodych, entuzjastycznych, zaangażowanych w integrowanie młodzieży, pełnych pasji i ciekawości świata ludzi.
Miałyśmy okazję zobaczyć również Istambuł oraz Berlin, skąd odbył się wylot do Turcji.
Projekt oprócz olbrzymich wartości edukacyjnych miał również mnóstwo dodatkowych walorów, np. niesamowitą możliwość integracji z rówieśnikami z innych krajów, nawiązanie przyjaźni, chęć kontynuowania wspólnych projektów w przyszłości, zdobycie wielu nowych doświadczeń.
Zapraszamy wszystkich gimnazjalistów, którzy nie podjęli jeszcze decyzji odnośnie dalszego kształcenia, do naszej szkoły, która jako jedyna w naszym regionie jest tak otwarta na projekty międzynarodowe.
Organizatorką i koordynatorką programu z ramienia szkoły była Pani Karina Larecka.